strzałka do góry

Aluminium w przemyśle spożywczym – folia aluminiowa
Utworzony przez:  Administrator
Data utworzenia:  2018-03-29 09:48:26


Nie do pomyślenia jest dzisiaj rozważenie materiałów opakowaniowych bez uznania na rynku podstawowej roli folii aluminiowej. Jej uniwersalność jest niezwykła, dzięki czemu stała się idealnym materiałem dla wielu form opakowań, we wszystkich gamach produktów, ale w szczególności w przemyśle spożywczym.

Wytrzymałość, ciągliwość, plastyczność, formowalność, właściwości barierowe, odporność na ekstremalne temperatury i zimno folii aluminiowej są wyjątkowe wśród materiałów opakowaniowych. Jej właściwości dekoracyjne oraz możliwość nadruku, lakierowania, wytłaczania i laminowania z innymi materiałami sprawiają, że staje się najbardziej wielowymiarowym oraz wszechobecnym materiałem.

Folię aluminiową można uznać za doskonały materiał dla wielu zastosowań:

  • Wyroby piekarnicze
  • Kawa/Herbata
  • Wyroby cukiernicze
  • Pojemniki
  • Napoje mleczne
  • Żywność sucha
  • Żywność konserwowana
  • Opakowania do mięsa i ryb
  • Dania gotowe
  • Opakowania farmaceutyczne
  • Kosmetyki i środki higieny osobistej
  • Wyroby tytoniowe
  • Karma dla zwierząt
  • Folie i inne zastosowania domowe
  • Wymienniki ciepła
  • Izolacja i osłony przewodów
  • Motoryzacyjne konstrukcje o strukturze plastra miodu

Słodycze

W przypadku wielu rodzajów słodyczy istotne są właściwości barierowe i dekoracyjne folii aluminiowej. Wyroby czekoladowe przechowywane są przez długi czas, pod wpływem wilgoci i światła ulegają zniszczeniu, a powierzchnia może szybko tracić atrakcyjny połysk. Folia aluminiowa lub laminat zapewnia najlepszą ochronę, całkowitą barierę dla światła, wilgoci oraz przenikania zapachu i smaku. Dodatkowo można nią ściśle owinąć powierzchnię czekolady. W przypadku wszystkich rodzajów wyrobów cukierniczych, błyszcząca, metaliczna powierzchnia folii zapewnia również kolor i efekt, zwiększając tym samym radość i przyjemność korzystania z produktu.

Tabliczki czekolady

Czekolada owinięta w folię aluminiową stanowi dla konsumenta znak jakości. Lśniąca folia gwarantuje, że czekolada będzie w doskonałym stanie. Co więcej, jeśli została ona napoczęta, reszta może zostać ponownie zawinięta, uszczelniona i zabezpieczona.

Unikalna w przypadku elastycznych materiałów opakowaniowych właściwość zachowania kształtu oferuje dalsze możliwości projektowania. Metal zachowuje wytłoczenie, nawet przy bardzo delikatnej fakturze, dzięki czemu logo marki pozostaje częścią produktu aż do momentu zjedzenia ostatniej porcji. Lakier lub nadruk folii może dodatkowo zwiększyć atrakcyjność wizualną i uwydatnić tożsamość marki.

Czekoladowe nowości

Kreatywność producentów czekolady dla nowych kształtów i innowacji nie zna granic. Dostępna jest wersja czekoladowa każdej postaci i na każdą okazję - Święty Mikołaj, pisanki, króliki, pisklęta, duchy i czarownice z okazji Halloween, serduszka walentynkowe, tematyczne fikcyjne postaci, złote i srebrne monety, piłki, postaci sportowe, samochody wyścigowe, a nawet telefony komórkowe. Sukces takich czekoladowych kształtów nie mógłby się zdarzyć bez właściwości barierowych folii aluminiowej. Duże znaczenie ma również możliwość osiągnięcia takiej jakość druku, która zapewni silne podobieństwo do oryginalnej postaci lub przedmiotu. Dodatkowo atrakcyjny metaliczny połysk i jasne kolory folii bardzo zachęcają do zakupu i zwiększają pozytywne odczucia konsumenta.

Ciastka i ciasteczka

Przetwórstwo folii może zapewnić ochronę i właściwości dekoracyjne zgodnie z wymaganiami producenta w zakresie produktu, produkcji, pakowania i sprzedaży detalicznej. Na przykład laminaty foliowe/papierowe, dodatkowo zwiększają wytrzymałość i obrabialność, co jest idealnym rozwiązaniem dla delikatnych przekąsek, takich jak batony i herbatniki pokryte czekoladą. Dostępne są powłoki uszczelniane na zimno i na gorąco, laminaty foliowe oraz tekstury tłoczone. Wysoka precyzja cięcia wzdłużnego i jakość krawędzi gwarantują również wydajność na nowoczesnych liniach do szybkiego automatycznego pakowania.

Historia

Początki folii aluminiowej rozpoczynają się w Kreuzlingen w Szwajcarii, gdzie Robert Victor Neher otworzył pierwszą walcownię aluminium. Tworząc zamiennik dla folii cynowej, w 1910 r zgłosił on patent na proces walcowania ciągłego. Rok później Theodor Tobler pochodzący z Berna zaczął owijać w folię aluminiową swoje czekoladowe batony, w tym także unikalne tabliczki trójkątnej czekolady Toblerone. W roku 1912 Julius Maggi wykorzystał folię jako opakowanie dla swoich zup i kostek bulionowych.

Źródło: Wikimedia Commons

Lata dwudzieste -wpływ folii aluminiowej jako stosowanego z sukcesem materiału opakowaniowego urósł w Niemczech wystarczająco, aby dokonać prawdziwej inwazji w jednym z największych sektorów niemieckiej gospodarki – branży mleczarskiej. Co więcej, w tych latach w USA, folia została wprowadzona do użytku domowego. Wprowadzona na rynek jako "sterylna, wolna od bakterii, czysta, bezproblemowa i wielokrotnego użytku", szybko zyskała na popularności.

Lata trzydzieste XX wieku – folia aluminiowa kompleksowo podbiła rynek opakowań masła i sera. Ponadto europejska branża folii aluminiowej zaczęła produkować rolki folii do użytku w gospodarstwach domowych.

Rok 1948 - w Europie po raz pierwszy na runku pojawiły się pojemniki wykonane z folii aluminiowej wykorzystane na produkty piekarnicze, a wkrótce po nich również na różne inne produkty spożywcze.

Rok 1954 - w USA powstał TV Runner - prekursor dzisiejszych gotowych posiłków. Jedzenie zapakowane w tacki aluminiowe wkrótce rozprzestrzeniło się także w Europie. Jednak nie tylko opakowania konsumenckie skorzystały na rosnącej popularności folii aluminiowej, odnalazła zastosowanie również w opakowaniach technicznych dla produktów przemysłowych – na tłuszcze, woski i związki klejące.

Lata 60 – cienka folia aluminiowa została wykorzystana w połączeniu z PE i papierem – tworząc laminat do aseptycznych materiałów opakowaniowych (TetraPak). Pierwotnie opracowany był do użytku z mlekiem UHT, jednak laminowane opakowania kartonowe z folią aluminiową zastosowaniem objęły także soki owocowe, jogurty, zupy i wiele innych. Kolejnym sukcesem lat 60. były laminowane tuby, które podbiły rynek takich towarów jak kremy, pasty do zębów i maści farmaceutyczne.

Rok 1974 - utworzenie Europejskiego Stowarzyszenia producentów Folii Aluminiowych (EAFA), które odegrało kluczową rolę w rozwoju, rozpowszechnianiu folii aluminiowej szerokiemu gronu odbiorców i jej sukcesie w XXI wieku.

Rok 1978 - Po raz pierwszy na dużą skalę zastosowano laminat aluminiowo-plastikowy do znanej tabletki musującej na bóle głowy. W kolejnych latach opakowania blistrowe zostały wprowadzone na rynek na szeroką skalę.

Lata 90 – Folia aluminiowa została zaakceptowana jako innowacyjny materiał do prawie wszystkich zastosowań w zakresie opakowań, a wyrażenia takie jak " zamknięte w folii dla zachowania świeżości" upowszechnia się na markowych opakowaniach. Folia aluminiowa staje się odpowiedzialna także za rozwój nowego rynku – łatwo otwieranych pojemników z garmażeryjną żywnością dla zwierząt.

Wszyscy korzystają z właściwości barierowych folii aluminiowej – jest to warstwa nieprzenikalna dla światła, wilgoci i zapachu. Dziś odnalazła różnorodne zastosowanie – począwszy od rynku żywności i napojów, po branżę farmaceutyczną. Produkowane są z niej aseptyczne opakowania kartonowe, torebki, wieczka, blistry i taśmy, pojemniki z folii i wiele innych.

Na horyzoncie pojawia się jeszcze wiele rynków zbytu i opcji efektywnego wykorzystania zasobów. Należą do nich pojemniki nadające się do użytku w kuchenkach mikrofalowych, które zyskują pozycję w całej Europie, a także fascynujące i technicznie innowacyjne folie farmaceutyczne.

Sukces folii aluminiowej, który zaczął się w latach osiemdziesiątych, odniesiony dzięki jej małej wadze, doprowadził w nowym tysiącleciu do znacznych oszczędności materiałowych w wysokości powyżej 30%, co z kolei przyczyniło się do rozwoju rynku dla opakowań zasobooszczędnych. Dzisiaj unikalne właściwości barierowe folii aluminiowej są coraz częściej łączone z elastycznymi foliami w celu wytworzenia lekkich opakowań o doskonałych właściwościach konserwujących, ma to zasadnicze znaczenie w znalezieniu się na wielu nowych, rozwijających się rynkach.

Źródło: Wikimedia Commons, autor Szalax

Produkcja

Folia jest bardzo cienką warstwą aluminium w zakresie od 0,006 mm do górnej granicy 0,2 mm (200µm) zdefiniowanej przez ISO. Pierwszym etapem wytwarzania jest proces walcowania nagrzanych wlewków aluminiowych (walcowanie na gorąco) do zwojów o grubości od 2 do 4 mm. Uzyskane taśmy są następnie walcowane na zimno do wymaganych grubości folii.

Drugą metodą otrzymywania folii jest walcowanie metodą ciągłą. Odlewanie ciągłe pomijaja etap wlewka, a stopiony metal przekształcany jest bezpośrednio w grubą blachę, która jest natychmiast walcowana na taśmę, z której następnie walcowana jest folia.

Aby uzyskać bardzo cienkie folie jednocześnie walcuje się dwie taśmy. To podwójne walcowanie powoduje różnicę między dwiema powierzchniami folii – matową i błyszczącą – strona matowa jest stroną wewnętrzną podczas podwójnego walcowania. Dwie warstwy folii aluminiowej są następnie rozdzielane.

Uzyskane duże rolki folii są następnie cięte do pożądanej szerokości wymaganej do etapu dalszego przetwarzania w zależności od końcowego zastosowania – opakowania giętkie, oklejanie, pojemniki foliowe, folie do gospodarstw domowych, folie do wymienników ciepła, laminowanie materiałów termoizolacyjnych itd.

Właściwości fizyczne 

  • Gęstość 2,7 g/cm3
  • Ciężar właściwy - 6,35 m folii waży 17,2 g/m2
  • Temperatura topnienia 660°C
  • Przewodność elektryczna 64,94% IACS (IACS: Międzynarodowy Standard Miedzi Wyżarzanej)
  • Rezystancja elektryczna 26,5 nΩm
  • Przewodność cieplna 235 W/m K
  • Grubość folii definiuje się poniżej 0,2 mm (<200 μm)

Całkowita bariera dla światła, gazów i wilgoci jest głównym powodem stosowania folii aluminiowej w elastycznych laminatach do żywności, napojów i zastosowań technicznych. Nawet bardzo cienka folia zapewnia doskonałą ochronę, zachowanie aromatu i właściwości produktu. Może pomóc w przedłużeniu żywotności wrażliwych produktów. Dzięki temu, że produkty mogą być przechowywane przez długi czas bez potrzeby chłodzenia, opakowanie zapobiega zepsuciu i zapewnia duże oszczędności energii.

Lekka, ale wytrzymała jest idealnym materiałem do pakowania i ponownego pakowania wielu produktów o różnorodnych kształtach, jednocześnie minimalizując potrzebę stosowania uszczelniaczy. Folia aluminiowa jest bardzo plastyczna, można łatwo ją odkształcić bez utraty właściwości barierowych, dzięki czemu jest idealnym materiałem do zastosowania w połączeniu z innymi elastycznymi podłożami, aby tworzyć bardzo cienkie laminaty dla różnych sektorów, a co za tym idzie, także oszczędzać zasoby.

Umożliwia zaoszczędzenie na wadze i minimalizuje ilość potrzebnego materiału. Po wytłoczeniu zapamiętuje kształt opakowania, szczególnie tam, gdzie występują zagięcia i brzegi. Kształt opakowania może sprawić, że będzie bardzo "oszczędzało miejsce" w magazynie i na ekspozycji, co daje dalsze oszczędności energii i kosztów. Oszczędności w transporcie i magazynowaniu wynikają z lekkości, płaskiego lub zwijanego formatu pustych opakowań. Folia aluminiowa pomaga oszczędzać zasoby podczas transportu opakowań, produktów i odpadów.

Jasne lub matowe metaliczne wykończenie folii aluminiowej oraz jej kompatybilność ze wszystkimi technologiami druku daje projektantom ogromne możliwości tworzenia opakowań o oszałamiającym wyglądzie graficznym, podkreślających obecność produktów na półkach oraz tożsamość marki. Ponadto jest to idealna ochrona przed podrabianiem produktów.

Folia aluminiowa bardzo dobrze przewodzi ciepło. Jest odporna na wszelkie wahania temperatury - od znacznie poniżej zera do ekstremalnych warunków pieczenia i grillowania - bez zniekształcania, topienia lub ryzyka nagłego pękania. Szybko rozprasza ciepło – jest idealna do procesów sterylizacji w autoklawie i zgrzewania. Żywność w naczyniach z folii aluminiowej można gotować, ponownie podgrzewać lub podgrzewać za pomocą konwekcji, w kuchence mikrofalowej czy w piekarniku wentylatorowym czy w systemach typu "bemar".

Raz wyprodukowana folia aluminiowa jest całkowicie sterylna dzięki procesowi wyżarzania w wysokiej temperaturze. Niepowlekana folia aluminiowa nie reaguje z większością produktów spożywczych, nie umożliwia ani nie wspiera rozwoju bakterii. Dodatkowo w wielu zastosowaniach nie ma kontaktu z produktem, ponieważ jest używana w połączeniu z innymi materiałami w laminacie.

Aluminium w pełni nadaje się do recyklingu, bez strat na jakości materiału. Proces recyklingu aluminium wymaga o 95% mniej energii w porównaniu z produkcją pierwotną, co odpowiada olbrzymim oszczędnościom emisji. Nowoczesne techniki separacji umożliwiają pozyskiwanie folii aluminiowej z odpadów komunalnych i recykling za ułamek pierwotnego kosztu energii.

Fakty dotyczące folii aluminiowej

1,5 grama folii aluminiowej chroni litr mleka przez kilka miesięcy bez chłodzenia.

Około 75% produkcji europejskiej wykorzystywane jest do pakowania i folii do użytku domowego,
a 25% do zastosowań technicznych.

Folia aluminiowa gwarantuje jakość zapewniając absolutną barierę przed wilgocią,
światłem i tlenem, utrzymując aromat wewnątrz.

75% kiedykolwiek wyprodukowanego aluminium jest nadal w użyciu.

Rocznie w Europie produkowane jest koło 860 000 t folii aluminiowej.

Folia aluminiowa oszczędza znacznie więcej zasobów
niż zużywa się w jej produkcji w całym łańcuchu dostaw i wartości.

14 miliardów mkw. (14 000 km²) służy do produkcji opakowań giętkich.
Odpowiada to obszarowi Czarnogóry lub jednej trzeciej powierzchni Holandii
czy pięciokrotnej powierzchni Luksemburga.

Około 60% opakowań aluminiowych w Europie jest poddawanych recyklingowi.

Średnie zużycie folii aluminiowej w Europie wynosi ponad 26 m² na mieszkańca.

Aluminium jest stosowane komercyjnie od ponad 100 lat. Od końca XIX wieku jego dostępność i właściwości w coraz większym stopniu kształtują nasz nowoczesny styl życia. Ponad 63 miliony ton (rok 2017 [8]) aluminium jest produkowane rocznie na całym świecie. Dzięki recyklingowi, coraz większa ilość pochodzi z metalu, który był używany wcześniej co najmniej raz.


Źródła:

[1] ALUFOIL

[2] European Aluminium Foil Association

[3] European Aluminium

[4] GDA - Gesamtverband der Aluminiumindustrie

[5] Aluminium Packaging Recycling Network

[6] LCA of Chocolate Packed in Aluminium Foil Based Packaging” GDA April 2009

[7] Michna, Š., Lukáč, I., Louda, P., Očenášek, V., & kol. "Aluminium materials and technologies from A to Z" Adin s.r.o. (2007)

[8] International Aluminium Institute


Forum Alumium

Komentarze
Napisz komentarz
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
REKLAMA





g -

Zapisz się na newsletter








Forum Aluminium 2018