strzałka do góry

Jak anodować
Utworzony przez:  Mariusz
Data utworzenia:  2016-03-16 09:27:02


Chciałbym przeprowadzić anodowanie pewnych elementów. Zdobyłem pewne informacje odnośnie parametrów kąpieli, czasu anodowania i temperatury oraz zastosowania warunków prądowych. Jednak różne opinie słyszę odnośnie mieszania kąpieli do anodowania. jak to w końcu jest...? czy kąpiel anodująca musi być w czasie trwania procesu czy można to pominąć mieszanie kąpieli...? A jeżeli mieszanie jest konieczne to czy może być przez wdmuchiwanie sprężonego powietrza...? Pozdrawiam

Komentarze
Moderator
Data utworzenia:  2016-03-16 11:06:30


Podczas anodowania na powierzchni utlenianego elementu wydzielają się duże ilości ciepła. Nadmierny wzrost temperatury kąpieli do anodowania powoduje tworzenie się powłok tlenkowych o obniżonej jakości. Skuteczne mieszanie elektrolitu inhibituje ilość wydzielanego ciepła podczas procesów anodowania.

Aby umożliwić równomierne mieszanie w całej objętości kąpieli stosowane jest mieszanie dużą objętością powietrza o niskim ciśnieniu. Jeśli stosuje się kompresor, to należy zwrócić uwagę na wymiary rurek i otworów mieszających, zbyt burzliwe mieszanie kąpieli również nie jest korzystne.

QUALANOD- organizacja nadająca znak jakości zakładom wykonującym anodowanie aluminium w roztworach kwasu siarkowego (do której odsyłam w celu zapoznania się z zalecanymi optymalnymi parametrami procesu) stawia wymagania wydajności mieszania podczas anodowania: "Minimalna stosowana wydajność powinna wynosić 5 m3/h/m2 powierzchni wanny, zalecana wartość to 12 m3/h/m2 powierzchni wanny". Parametr ten można zmierzyć za pomocą rotametru.

Warto również zwrócić uwagę na sposób umieszczenia detalu w kąpieli, każda przestrzeń niedostatecznie mieszana może być przyczyną wystąpienia wad na powierzchni detalu.

Mariusz
Data utworzenia:  2016-03-16 15:07:16


Dziękuję za odpowiedź, ale wychodzi mi na to że tak łatwo nie będzie. Ale mimo wszystko kompresorem można wdmuchiwać powietrze...? Bo tylko tym dysponuję, nie posiadam żadnego innego sprzętu...
Administrator
Data utworzenia:  2016-03-16 15:36:13


Jak najbardziej możesz kompresorem, tylko pamiętaj, aby dostarczane powietrze było czyste, bo inaczej podczas długotrwałego stosowania zanieczyścisz kąpiel do anodowania.
pawlan1
Data utworzenia:  2016-03-16 15:39:33


Dzień dobry! Zainteresował mnie proces anodowania aluminium. Pewne informacje znalazłem w necie na ten temat. Powstały jednak pytania na ten temat: Czy jest to skomplikowany proces i z jakich etapów się składa? Czy cały proces anodowania jest do ogarnięcia tzw "metodą chałupniczą" aby ponieść relatywnie male koszty i uzyskać można dobrą jakość poanodowanych detali? Czy da się oszacować jakiś przybliżony koszt takiego procesu? Dziękuję z góry za odpowiedź i pozdrawiam..

Administrator
Data utworzenia:  2016-03-17 10:40:53


Anodowanie składa się z wielu etapów, to jest odtłuszczanie, trawienie, rozjaśnianie, anodowanie, barwienie jeśli jest taka potrzeba i uszczelnianie. Każdy z tych etapów jest jednakowo ważny. Proces wygląda pozornie na prosty, można znaleźć wiele instrukcji w sieci i przepisów na domowe anodowanie, ale nie uzyskasz takich efektów jak w profesjonalnej anodowni. Jeśli będziesz próbował któryś etap ominąć, albo nie dopilnujesz parametrów- uzyskasz powłokę wątpliwej jakości. Podjęcie próby anodowana w domu wiążę się z zakupem substancji chemicznych, w tym wielu żrących i niebezpiecznych, w warunkach domowych zachowanie podstawowych przepisów bhp nie jest proste i łatwo o wypadek. Jeśli jest potrzeba okazjonalnego poanodowania tylko kilku elementów, to znajdą się zakłady, które mogą to wykonać, koszta nie są duże, zależą od rozmiarów detalu i grubości powłoki którą chcesz uzyskać, a profesjonalna jakość powłoki, której w warunkach domowych nie osiągniesz, będzie na lata użytkowania.

Mariusz
Data utworzenia:  2016-03-17 15:44:04


Dziękuję za odpowiedź. No to popróbuję, zobaczymy co z tego wyjdzie. Pozdrawiam
Mariusz
Data utworzenia:  2016-04-06 15:32:48


Chciałbym jeszcze dopytać i uściślić posiadane informacje odnośnie temperatury anodowania. Jeśli to możliwe proszę o podanie najbardziej optymalnej, zalecanej temperatury anodowania ale chyba bardziej interesuje mnie co w przypadku kiedy temperatura jest zbyt niska, w jaki sposób wpływa to na proces, a co dzieje się w przypadku kiedy temperatura będzie zbyt wysoka, poza granicami uważanymi za optymalne...?

Moderator
Data utworzenia:  2016-04-07 11:03:55


Wraz ze wzrostem temperatury elektrolitu zwiększa się rozpuszczalność tlenku glinu (III), przy podniesieniu temperatury kąpieli z 20°C do 50°C grubość powłoki tlenkowej może zmniejszyć się nawet 10krotnie. Anodowanie w podwyższonych temperaturach powoduje, że otrzymane powłoki są zbyt porowate, cienkie, miękkie, ścieralne i nietrwałe. Dlatego też w procesie anodowania, reakcji egzotermicznej, odprowadza się ciepło i chłodzi kąpiel.

Zbyt niska temperatura powoduje powstawanie porów o małej średnicy co później może powodować problemy z barwieniem.

Utlenianie można prowadzić w szerszym zakresie temperatur, w zależności od powłoki którą chce się uzyskać, choćby przy dodatkach innych kwasów w standardowym anodowaniu kwasem siarkowym (VI). W najbardziej popularnym anodowym utlenianiu w kwasie siarkowym (VI) typu II optymalna temperatura utleniania to 18-20°C (maksymalnie 22°C).

czotom
Data utworzenia:  2016-05-30 14:38:22


Istotą właściwych warunków temperaturowych podczas procesu jest skuteczne odprowadzanie ciepła, jest to proces bardzo egzotermiczny i brak właściwego odprowadzania ciepła skutkuje wadami już dla powłok powyżej 5 um, Konieczne jest zapewnienie właściwej cyrkulacji kąpieli i doboru odpowiedniego wymiennika ciepła, tak by warunki termiczne w całej objętości były jednakowe i stabilne. Co do właściwej temperatury, to jest to zależne od zastosowania anody: dla architektury, jako zabezpieczenie i wykończenie dekoracyjne typ II (18-20C) jest OK, dla powierzchni o większych wymaganiach odporności na ścieranie temperatura musi być w okolicy 0 C, jako przygotowanie powierzchni pod proszek można zwiększyć temp. powyżej 22C, żeby zwiększyć porowatość.
Grzegorz
Data utworzenia:  2018-06-10 21:36:50


Witam Jestem nowy na forum i również jestem laikiem w Anodowaniu Jestem zmuszony do zrobienia własnej małej anodowni na własne potrzeby . Może ktoś pomoże w ustaleniu prostego procesu . Mam lakiernie proszkową i wanny które chciałbym wykorzystać do anodowania . Może ktoś pomoże ?
Napisz komentarz
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
REKLAMA





g -

Zapisz się na newsletter








Forum Aluminium 2018